På den här sidan har vi sammanställt svaren på de vanligaste frågorna som vi får från vår kundtjänst angående onlinebeställningar, leveranser och våra glutenfria produkter och deras användning vid bakning eller matlagning.

Du kan också nå vår kundtjänst per telefon på vardagar (lokal tid) mellan kl. 9.00 och 15.00, på finska och engelska.

+358 208 348 000
info@virtasalmenviljatuote.fi

Snabblänkar till innehåll


Jag vill köpa mjölprodukter från Virtasalmi Cereal Products. Hur gör jag det?
Gör din beställning enkelt i vår webbutik. Du kan bläddra bland produkter i olika vyer, till exempel alla produkter i vår onlinebutik, per kategori baserat på en specifik råvara eller använda produktsökningen i vår onlinebutik. Lägg till produkter i din kundvagn, gå vidare till kassan och fyll i nödvändig information för att göra din beställning. I kassan kan du välja den lämpligaste betalningsmetoden och var din beställning ska levereras: till en uttagsautomat, till en servicepunkt eller till den adress du väljer. Om du har några problem med att lägga din beställning hjälper vår kundtjänst dig gärna.

Om du är företagskund, vänligen kontakta kundtjänst först när du gör din första beställning för mer detaljerade beställningsinstruktioner.

Hur skapar jag ett konto i onlinebutiken?
För att skapa ett konto, klicka på knappen Logga in i det övre högra hörnet på din datorskärm och välj Registrera.

I menyn för mobila enheter finns funktionen Logga in längst ner i huvudmenyn. Fyll i formuläret med den information som efterfrågas, t.ex. namn, e-post och lösenord. Du kommer att få en bekräftelselänk i din e-post som du kan klicka på för att aktivera ditt konto. Ditt konto kommer då att vara omedelbart tillgängligt.

Jag kan inte logga in på mitt kundkonto - vad gör jag?
Kontrollera att det användarnamn och lösenord du använder är korrekta och försök igen. Om du har glömt ditt lösenord kan du begära en återställning genom att klicka på länken Glömt lösenord i inloggningsfönstret. Om det behövs, kontakta kundtjänst. Du kan också handla utan att registrera dig.

Kan jag handla utan att registrera mig?
Du kan handla i vår webbutik utan att registrera dig. Samla produkterna i din kundvagn, fyll i fälten för prenumerantuppgifter i onlinekassan, välj leverans- och betalningsmetod och slutför beställningen. Registrerade kunder kan handla enklare och kan se sina tidigare beställningar i sitt kundkonto.

Jag skulle vilja se mina tidigare köp - men hur?
Logga in på ditt kundkonto och klicka på länken Beställningar. I fönstret som öppnas visas en lista över alla tidigare beställningar som är kopplade till ditt konto.

Hur redigerar jag min kundvagn innan jag betalar för min beställning?
Du kan redigera din kundvagn genom att klicka på texten Visa kundvagn . I varukorgen kan du öka eller minska antalet produkter med hjälp av knapparna plus (+) och minus (-), eller ta bort produkter genom att klicka på den röda bocken (x). Om det behövs kan du också trycka på knappen Refresh Cart .

Vilka betalningsmetoder kan jag använda för att betala för min order?
För våra finska kunder erbjuder vi ett brett utbud av internetbanker och kreditkortsbetalningar via Paytrail, för svenska kunder erbjuder vi olika betalningsmetoder via Klarna och kreditkortsbetalningar via Stripe.

Kan jag lägga till en glömd produkt i en beställning som jag redan har gjort?
Detta kan vara möjligt om din beställning ännu inte har behandlats. Vänligen kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt.

Går det att avbeställa en order om jag redan har betalat för den?
Du kan eventuellt avbeställa din order genom att kontakta kundtjänst så snart som möjligt efter att du har lagt din order. Vi rekommenderar att du kontaktar oss via telefon.

Om din beställning ännu inte har skickats, återbetalar vi det belopp du har betalat tillbaka till den ursprungliga betalningsmetoden. Om beställningen redan har skickats kan den inte annulleras. I detta fall ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Jag skulle vilja köpa spannmålsmjölprodukter från min lokala butik, men de har inte den produkt jag vill ha.
Produktsortimentet varierar från butik till butik, så alla produkter och storlekar finns inte i alla butiker. Butikernas sortiment påverkas också av kundernas önskemål, så det är en bra idé att skicka ett meddelande och hoppas att den produkt som du inte har kommer att finnas tillgänglig.

Trekilospåsar finns inte i så stor utsträckning i butiker eller på marknader, eftersom de kräver större hyllutrymme. Du kan beställa dem bekvämt från vår onlinebutik.

För att beställa en produkt från en butik i K- eller S-gruppen klickar du bara på länken på hemsidan för vår webbutik.



Vilka leveranssätt finns det och hur mycket kostar portot?
De mest populära leveranssätten för konsumentkunder i Finland är Postens och Postnords pakettjänster till automater och serviceställen. För Sverige levererar vi paket till Postnords automater och serviceställen. För paket som levereras till Finland och Sverige finns även möjlighet att köpa leverans till en hemadress.

Observera att det finns viktbegränsningar för leveransalternativen. För aktuell information om leveransalternativ, vänligen klicka här:
På finska På svenska

Erbjuder ni fri frakt vid köp över ett visst belopp?
Ja, vi erbjuder fri frakt till Finland eller Sverige för din beställning när det totala värdet av produkterna i din beställning överstiger 50 € eller 559 SEK. Erbjudandet om fri frakt gäller endast leveranser till Postnords automater eller serviceställen.

Denna förmån aktiveras automatiskt i samband med utcheckningen i webbutiken.

Kan jag välja en leveransplats för mitt paket?
Ja, du kan välja att få din beställning levererad till en paketautomat i kassan. Välj "Leverans till en automat" och välj den automat du vill ha bland de tillgängliga alternativen. Ange ditt postnummer i sökningen Pickup Point så får du en lista över tillgängliga alternativ.

Vad är den normala leveranstiden till Finland och Sverige?
Leveranstiden till Finland är vanligtvis 2-5 arbetsdagar efter att beställningen har skickats och till Sverige 4-7 arbetsdagar efter att beställningen har skickats, beroende på leveransmetod och beställningstidpunkt.

Kan jag ändra leveranssätt eller adress efter att jag har lagt en beställning?
Om din beställning ännu inte har behandlats kan du eventuellt ändra leveranssätt eller adress. Kontakta kundtjänst så snart som möjligt. Vi rekommenderar att du kontaktar oss per telefon på +358 208 348 000 - vår kundtjänst är tillgänglig på engelska och finska vardagar kl. 9.00-15.00 lokal tid.


Du kan följa utvecklingen av din beställning via ditt kundkonto.


Vi behandlar inkommande e-handelsorder på vardagar i den ordning de kommer in. Normalt expedieras de för leverans inom 1-3 arbetsdagar, men vid kampanjer kan handläggningstiden vara något längre.


Posti och Postnord meddelar dig när din beställning kommer för avhämtning enligt deras egen policy, antingen via SMS, push-notis i appen eller via e-post.


Var kan jag ange min presentkortskod eller rabattkod?
Det finns två ställen där du kan ange din kod:

1)Klicka på varukorgsikonen och sedan på Visa varukorg. Under produktlistan finns det ett fält Rabattkod. Under artikellistan klickar du på botten av kundvagnen och klickar sedan på knappen Lägg till rabattkod. Eller alternativt :

2) Gå till onlinekassan. Under alternativen för leveransmetod finns texten : Har du en rabattkupong? Klicka på den här. Klicka på länken och ett fält visas där du kan ange koden.

Klicka på knappen Apply. Se till att den förmån som är kopplad till rabattkoden återspeglas som en rabatt i kassan. Om det uppstår problem, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Min rabattkod eller presentkort fungerar inte, vad kan jag göra?
Kontrollera att koden är giltig och rättstavad, inklusive stora och små bokstäver. Om problemet kvarstår, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Kan jag använda mer än en rabattkod åt gången?
Tyvärr kan endast en rabattkod användas per beställning.

Kan jag dela upp användandet av ett presentkort på flera köp?
Presentkortet måste användas för ett köp. Eventuell oanvänd del kommer inte att återbetalas.

Varför syns inte rabatten i totalsumman?
Kontrollera att rabattkoden eller presentkortet har angetts korrekt och att den uppfyller villkoren. Uppdatera vyn och försök igen. Kontakta vår kundtjänst om det behövs.



Min beställning är försenad, vad ska jag göra?
Du kan följa din försändelse med hjälp av den spårningskod som du har fått i Postens eller Postnords system. Om din beställning inte har anlänt inom den beräknade tiden, vänligen kontakta vår kundtjänst. Det hjälper oss att behandla din beställning snabbare om du kan ge oss det beställningsnummer som identifierar din beställning.

Var hittar jag spårningskoden för min beställning?
Du kommer att få en spårningskod till den e-postadress du angav när du gjorde din beställning, när beställningen har behandlats och skickats. Kontrollera att den inte har omdirigerats till din skräppostmapp.

Spårningskoden fungerar inte, vad ska jag göra?
Vänligen vänta några timmar, eftersom det kan ta ett tag innan koden aktiveras tills sändningen först läggs in i transportörens system. Om problemet kvarstår, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Kan jag avbeställa en försenad beställning och få pengarna tillbaka?
Under till exempel helgdagar och semestrar bör du räkna med att det tar längre tid än vanligt innan din beställning kommer fram. Om det uppstår en betydande försening i ankomsten av din försändelse, vänligen kontakta vår kundtjänst.


Vad ska jag göra om jag inte har fått något paket alls?
Kontakta vår kundtjänst. Det påskyndar processen om du har ett ordernummer. Vi kommer att lösa ärendet så snabbt som möjligt.

Paketet anlände skadat, vad ska jag göra?
Kontakta vår kundtjänst för att få hjälp. Ta en bild av det skadade paketet - det kan behövas i ett senare skede.

Om något i paketet har skadats under transporten, ta en bild av det också.

"Vem betalar returkostnaden om produkten är trasig?"
Vänligen kontakta vår kundtjänst för att diskutera detta. Vänligen skicka inte en produkt i retur förrän du har fått instruktioner om hur du gör det.

"Kan jag få en ny produkt för att ersätta den trasiga?"
Vänligen kontakta vår kundtjänst för att diskutera ditt ärende.

En eller flera av de produkter jag beställde saknades i min leverans, vad ska jag göra?
Vänligen kontakta vår kundtjänst för att hantera ärendet.


Hur kan jag göra en reklamation av en produkt?
Skicka ett e-postmeddelande till vår kundtjänst med ämnesraden "Reklamation". Ange ditt ordernummer, en beskrivning av felet eller problemet, eventuella bilder på produkten eller försändelsen samt ett bäst före-datum. Om det behövs kommer vi att be om ytterligare information.

Om reklamationen gäller ett köp som gjorts utanför vår webbutik ska du ange inköpsställe och inköpsdatum.

Hur snabbt kommer mitt klagomål att behandlas?
Vi behandlar klagomål snabbt, vanligtvis senast nästa arbetsdag.

Vilken information behöver jag för att göra en reklamation?
Du behöver ordernummer, produktnamn och bäst före-datum, en beskrivning av felet eller problemet samt eventuella foton. Vi kommer att be om mer information om det behövs.

Om ditt klagomål gäller ett köp som gjorts utanför vår webbutik ska du ange plats och datum för köpet.

Kan jag returnera produkten även om jag har öppnat förpackningen?
Livsmedelsprodukter kan inte returneras om förpackningen har öppnats eller skadats på annat sätt. Vänligen kontakta vår kundtjänst för hjälp.


Receptbank för idéer, kunskapsbank för hjälp med glutenfri livsstil


Vi vill ge hjälp och stöd för en hälsosam mage genom att tillverka produkter som är lämpliga för glutenfri bakning och matlagning.

Vår receptbank innehåller hundratals beprövade recept på söta och salta bakverk och matlagning. Vår kunskapsbas ger svar på grundläggande frågor om glutenfri kost.

Prenumereravårt nyhetsbrev och följ oss på våra sociala medier för att få ny information och inspiration om glutenfri bakning!


Hur identifierar jag en glutenfri produkt?
Märkningen av glutenfria produkter skiljer sig åt beroende på vilken praxis tillverkarna följer. Här är några allmänna riktlinjer för att identifiera en glutenfri produkt:


Produktens förpackning: leta efter märkning på förpackningen, t.ex. "glutenfri" eller liknande text. Hitta information som "glutenfri" eller "glutenfri" på förpackningen, till exempel namnet eller beskrivningen av produkten, för att ange att den är glutenfri.

Ingrediensförteckning: Kontrollera ingrediensförteckningen på produktförpackningen eller i produktbeskrivningen i webbutiken. Inget vete, korn, råg eller derivat därav används i glutenfria produkter. Mahdolliset allergeenit pitää mainita ainesosaluettelossa erikseen.


Certifikat och etiketter.



Produktinformation online.

Är en glutenfri kost hälsosammare än en normal kost?
En glutenfri kost är inte nödvändigtvis hälsosammare än en normal kost i allmänhet. Det är dock ett nödvändigt och hälsosammare alternativ för dem som lider av celiaki - och kan hjälpa många människor med andra tarm- och matsmältningsproblem. En glutenfri kost hjälper dessa personer att undvika de symtom och tarmskador som orsakas av gluten, vilket förbättrar deras livskvalitet och hälsa.


Om en person inte lider av celiaki eller glutenkänslighet innebär en glutenfri kost dock inte automatiskt hälsofördelar jämfört med en normal, balanserad kost som innehåller gluten. Innan du går över till en glutenfri kost är det lämpligt att diskutera detta med din läkare och helst också med en nutritionist.

En hälsosam kost beror på många faktorer, t.ex. variationen av livsmedel, balansen mellan näringsämnen och individuella hälsobehov, inte bara på om kosten innehåller gluten eller inte.

Kan en glutenfri diet hjälpa mot magproblem?
En glutenfri kost kan i vissa fall hjälpa mot magproblem. För personer med celiaki är en glutenfri kost det enda sättet att undvika symtom som buksmärtor, uppblåsthet och diarré som orsakas av att gluten skadar tunntarmens slemhinna.

Dessutom har en del personer med irritabel tarm (IBS) upplevt att en glutenfri kost lindrar deras symtom. Glutenkänslighet, som inte orsakar en autoimmun reaktion som celiaki, kan också orsaka magbesvär, och i dessa fall kan det lindra besvären att undvika gluten.

Kolla in bloggartiklarna på vår webbplats. På Keliakiförbundets webbplats finns information och stöd för ett glutenfritt liv. För information om andra matsmältningssjukdomar , besök webbplatsen för Association of Gastrointestinal Diseases.


Hur kan jag förhindra glutenkontaminering hemma?
I hemmet är det viktigt att se till att glutenfria livsmedel och köksredskap inte kommer i kontakt med gluteninnehållande produkter. Även en liten mängd kan orsaka allvarliga symtom.

Förvaring. Använd separata hyllor, skåp och behållare för glutenfria produkter.

Köksredskap: Diska alla köksredskap och skärbrädor noggrant efter varje användning. Överväg att köpa separata köksredskap och redskap för glutenfri matlagning.

Matlagning: Var försiktig när du lagar mat och se till att glutenfria och glutenhaltiga livsmedel aldrig rör vid varandra. Använd rena tallrikar och redskap och tvätta händerna ofta. Använd alltid rena redskap och håll maten ren, använd rikligt med rena redskap och håll händerna rena. Tillaga alltid glutenfria livsmedel först och därefter livsmedel som innehåller gluten.

Medvetenhet om dold gluten. Öppnade mjölpaket kan sprida glutenhaltigt mjöldamm i lådor och skåpshyllor.


Hur bakar man glutenfritt utan att bakverken smular sig?
En av de vanligaste utmaningarna vid glutenfri bakning är att undvika att bakverken smular sig. Här är några tips som hjälper till att förhindra smulighet och förbättra konsistensen på bakverk:

Använd psyllium. Psyllium tillsätts i mjölblandningar för spannmål, så tillsätt det bara i degen om det uttryckligen krävs i receptet.

Välj rätt ingredienser: använd glutenfria mjölblandningar som är särskilt framtagna för vissa bakverk. Mjölblandningar innehåller kombinationer av olika mjölsorter och hjälpämnen som förbättrar bakverkens konsistens.

Se till att det finns tillräckligt med fukt: glutenfria bakverk torkar lätt ut, så det är viktigt att tillsätta tillräckligt med fukt. Använd flytande ingredienser som olja, mjölk, vatten eller andra vätskor enligt recepten. Till exempel innehåller Gluten Free Island Bread öl och sirap för att hålla brödets struktur fuktig.

Knåda inte degen för mycket: Om du knådar glutenfri deg för mycket kan den bli kompakt och hård. Blanda ingredienserna till degen bara så mycket att de är väl blandade. Följ anvisningarna i receptet.

Låt degen vila: Låt degen vila och jäsa innan du bakar. Detta hjälper ingredienserna att binda ihop bättre och förbättrar bakverkets konsistens. Följ även här anvisningarna i receptet.

Hur vet jag vilket mjöl eller vilken mjölblandning som är lämplig för vilket ändamål?
Om det börjar bli ont om mjölpaket i skåpet är det enklaste sättet att få idéer och inspiration att kolla in den omfattande receptbanken på Grain Product. Du kan också hitta recept kategoriserade efter mjölblandning eller det mjöl som används i receptet.

Varför jäser inte mitt glutenfria bröd?
Det kan finnas flera orsaker till att glutenfritt bröd - eller vilket bröd som helst - inte jäser, men här är några möjliga orsaker som kan förklara situationen:

Mängden och aktiviteten av torrjäst: Om torrjäst användes i receptet bör du kontrollera om jästen fortfarande var aktiv. Om torrjästen var aktiv kan jästen ha varit aktiv när jästen var aktiv.

Temperaturer: Temperaturen spelar en viktig roll vid degberedning och jäsning. Torrjäst måste aktiveras i en vätska vid 42 °C. Och om det är för kallt där degen ska jäsa kanske jästen inte fungerar som den ska, vilket kan fördröja eller förhindra jäsningen.

Faktisk ugnstemperatur. Om problemet börjar återkomma med olika bakverk bör du kontrollera ugnen för eventuella temperaturskillnader med hjälp av en ugnstermometer. Ibland kan det också bero på ett tekniskt fel, t.ex. en trasig termostat eller ett värmemotstånd.


Glutenfritt mjöl innehåller inte gluten, som hjälper till att binda degen och underlätta jäsningen i bröd och andra bakverk. Även om glutenfria mjölblandningar ofta innehåller ingredienser som hjälper till att efterlikna glutens egenskaper fungerar de inte alltid på samma sätt. Detta kan påverka brödets eller bakverkets konsistens och jäsning. Använd din tidigare erfarenhet för att ändra receptet när det gäller ingredienser och jäsnings- och bakningstider eller temperaturer.

Kan jag använda kryddor i glutenfri bakning och matlagning?
Du kan använda kryddor så länge du ser till att de är glutenfria - detta är särskilt viktigt när du använder kryddblandningar eller såser. Baskryddor är vanligtvis naturligt glutenfria. Spannmålsmjöl och mjölmixer tillverkas utan användning av kryddor.

Finska företagskunder
i webbutiken använder för närvarande en konsumentprislista och är inte avsedd för företagskunder. Om du vill kan du göra små beställningar av produkter i webbutiken. Onlineköp betalas för i webbutikenbutiken.

Alternativt kan du göra en beställning genom att kontakta vår kundtjänst, företrädesvis per telefon +358 208 348 000 för den första beställningen och per e-post info@virtasalmenviljatuote.fi . Du får en orderbekräftelse och en fraktfaktura per e-post.

Svenska företagskunder
Viljatuotes nätbutik är avsedd för konsumentförsäljning och använder en konsumentprislista. E-handelssystemet identifierar inte att det är fråga om utländsk företagskund och därför är alla köp som görs i Sverige via e-handelssystemet momsbelagda.

Skicka en beställning eller offertförfrågan via e-post till info@virtasalmenviljatuote.fi . Vi skickar dig en offert med momsfria priser via e-post - eller en faktura med orderbekräftelse och frakt.